RSS
Facebook
Twitter

петък, 5 май 2017 г.

Какво трябва при завръщане от Англия

Какво трябва да се направи при завръщане от Англия в България?

Този процес не е твърде сложен, тъй като и двете страни (все още) са в Европейския съюз. Най-важното е  да се вземе последния фиш за заплата (Payslip), както и по възможност формуляри P45 и P60 от последните работодатели за данъчната година (от 1 Април до 30 Март).

Въпросните трябва да послужат пред НЗОК за възстановяване на спрените здравно-осигурителни права (ако сте били повече от шест месеца извън страната). Заявлението не се подава нито в НОИ, нито в териториална дирекция на НАП (както си мислех), а в сградата на НЗОК на улуца "Кричим" 1 в София. За другите населени места в съответния клон.

Самото заявление е формуляр по английски образец, попълва се сравнително лесно и деловодството го изпраща за справка. В София приемното време е от 10:00 до 12:00 и от 14:00 до 16:00.

Аз лично си смених адреса за кореспонденция на обслужващата банка (в моя случай HSBC). Ако сте имали ISA (Investment Savings Account) е възможно да възникнат промени с оглед постоянното местожителство и данъчните облекчения, които се полагат за този тип спестовни продукти.

Ако сте имали допълнително пенсионно осигуряване в Англия, партидата Ви би трябвало да остане активна. Проведох кореспонденция с моето пенсионно-осигурително дружество (в моя случай NEST), потвърдиха че партидата си остава в този вид и не се изискват никакви постъпки.

Обратно, българската партида също трябва да се потвърди и да се установи, че се завежда правилно.

Английската шофьорска книжка няма да си я сменям. Първо затруднява българските полицаи да ме бъзикат за рушвети, и второ при евентуално завръщане ще имам доказателство за адресна регистрация.

От телекома ми (Giff-Gaff) ми пратиха имайл след един месец неактивен телефон с въпрос защо се губя. Имаше анкета, в която казах, че съм в чужбина. Ще се помъча да си запазя номера. Добрата новина е, че ползвах предплатена услуга, тоест не дължа месечни такси за удоволствието.

Можете да си смените адреса за кореспонденция с HRMC за данъчни нужди. Процедурата е сложна, идентификацията изисква да инсталирате специално приложение на телефона (това е един от начините за онлайн идентификация). От упражнението има смисъл, ако очаквате да ви възстановят данъци. Заявката се прави по същия начин, по който се прави и в Англия.

Tesco не ми позволи да си сменя постоянния адрес с такъв в чужбина. Еми нормално, няма смисъл да пращат рекламни списания на някого в България.

AAT обаче прие новия ми адрес и даже ми изпрати диплома до България. Интересно дали ще ъпдейтнат и абонамента ми за професионалното списание.


0 коментара:

Публикуване на коментар