RSS
Facebook
Twitter

четвъртък, 9 март 2017 г.

Къде отиват данъците в Англия

Къде отиват данъците в Англия? Не бих имал особена представа, ако преди две седмици не получих писмо от HMRC (Her Majesty Revenue & Customs, английският НАП) с разбивка по сектори с точност такава, че знам до паунд за какво са похарчени вноските ми към хазната.

Да видим. За данъчната 2015/2016 съм платил общо 708.80 паунда данъци и осигуровки, което е доста малко. Причините са две - включих се в светлата икономика през септември и така контрибуциите ми бяха само за 6 месеца, а и работих на минимална заплата, която към момента на започването ми беше 6.70 паунда.

Освен това сметката не включва върнатите данъци в размер на 349.60 паунда. Предполагам, че тези рабати се покриват от перото ""Благосъстояние" (Welfare, в българския закон за държавния бюджет  същото е наречено "Социално осигуряване, подпомагане и грижи"). Ето как изглеждат публичните разходи през призмата на моите вноски:



"Социалното" перо е най-голямото както в България, така и в Англия. 117 паунда от данъците ми са отишли за него, което възлиза на 16,53%. За да е обективно сравнението ще добавя контрибуцията ми за държавните пенсии (91 паунда, 12,85%). Така в Англия социалното подпомагане изглежда употребява 29,38% от бюджета, докато в България отиват 35,2%.

Ето графика на българския бюджет 2016, документът на Министерството на финансите можете да видите ТУК.



За здравеопазване са отишли 19,92% (141 паунда) от данъците и осигуровките ми. В България държавния бюджет заделя 11,6%.

Образованието в България усвоява 9,2% от бюджета, в Англия - 12,00%.

И идва една разлика, в която България е в пъти по-добре от Англия. За "Лихви по държавния дълг" на Острова отиват 5,37% от данъците, а в България перото "Разходи, неквалифицирани в другите функции" е в размер на 2,4% от държавния бюджет.

За отбрана на Кралицата съм дал 37 паунда (5,23%), а за вътрешен ред и сигурност - 30 паунда (4,24%).  В България се охарчваме с общо 9,9% и тук наблюдаваме паритет в процентното изражение на разходите.

В дъното на таблицата са "Задграничната помощ" (9 паунда, 1,27%) и "Контрибуции на Обединеното Кралство към бюджета на Европейския съюз" (8 паунда, 1,13%). Не знам дали е така, но ако тези пера влизат в "Разходи, неквалифицирани в другите функции", то това означава, че дълговата ни позиция е още по-добра.

Интересно ми беше да узная споделената по-горе информация. Може би и в България трябва да се пращат такива писма, първо за да се насърчи изсветляването на икономиката и второ да се повиши данъчната култура на българина, която е трагична.

България харчи повече за социално дело и по-малко за образование, но си обяснявам това с равнищата на бедност в страната и значително по-малките бюджетни постъпления в сравнение с Обединеното Кралство.

0 коментара:

Публикуване на коментар