RSS
Facebook
Twitter

сряда, 2 ноември 2016 г.

Чуждестранни инвеститори на БФБ

В последния месец се наблюдава раздвижване на Българската фондова борса. След пускането на първия ETF - Expat Bulgaria SOFIX UCITS ETF (BGX), на пазара настъпи оживление, състоящо се в ръст на основния индекс и ръст в търгуемите обеми. Изглежда тази иновация на БФБ работи според предварителните очаквания и интерес към нея има.

В същото време световните пазари са много напрегнати. Златото губи от блясъка си, индексите едвам пъплят нагоре, въпреки че сезонът на корпоративните отчети в САЩ е рядко силен. Почти няма компания, която да не надминава очакванията за финансови резултати. Задаващите се избори обаче явно тежат, а в тези месеци в цените се калкулира и почти сигурното повишение на лихвата, което Фед трябва да обяви през декември.

Обстановката е такава, че пазарите се движат в рейндж, тоест без особена посока. Само цената на петрола сочи нагоре, но пък там ралито е неуловимо за дребния частен инвеститор, който няма реален директен достъп до търговията със суровината.

При гореизложеното моето добре хеджирано портфолио се представя незадоволително. Чак във втората половина на октомври излязох "на зелено" със скромния 1%. Тракерите на S&P500 и EuroStoxx50 се представят прилично, но "златните мини" ми натежават със солидни загуби.

Фиг. 1 Спот цена на тройунция злато деноминарана в долари

Затова реших да се върна на БФБ в опит да се възползвам от бичите настроения в София. Вече наредих преводи, остава да заема позиции.

Превалутирането от паунд към лев обаче е много болезнено. HSBC ми предложи обменен курс от 2.04 лв. за паунд, което направо разруши психиката ми. Unicredit Bulbank от другата страна на транзакцията предложи 2.14, което очевидно е по-поносимо. Когато идвах в Англия, купувах паунда по около 2.70 и то от чейндж бюра - там, където курсовете са най-благоприятни. Грубата сметка показва, че за година и нещо сривът на паунда за мен означава загуба от 550 лева на всеки 1000 паунда.

Като оставим настрана валутния риск, за да е успешна тази маневра, ще ми трябват около 5% ръст на позициите на БФБ, за да бият позициите на световните борси. Ако реша да оставам и ако прогнозите за по-висока инфлация следващата година се сбъднат, ще спечеля и от курсови разлики. Негативният за Великобритания сценарий предвижда паритет евро - паунд. От друга страна "Хард Брекзит" на мен ми изглежда малко вероятен, тоест паундът има потенциал да обърне посоката. Тогава и портфолиото на БФБ ще трябва да наваксва и това движение. На мен обаче дори втория сценарий ми изглежда реалистичен, тъй като ситуацията в София е доста благоприятна.

П.П. Един от недостатъците на софийската борса е, че липсват чуждестранни инвеститори. Е, технически погледнато аз съм такъв. Може тогава да се каже, че чуждестранните инвеститори се завръщат на БФБ.

Още по темата инвестиции:
Моето инвестиционно портфолио
Моите грешки при инвестирането
Количествени улеснения

0 коментара:

Публикуване на коментар